Krizový plán
Krizový plán školy
Charakteristika školy
Základní škola Dobříš, Lidická 384 vzdělává žáky se zdravotním postižením – mentální postižení různého stupně, kombinovaná postižení, SPU, atd.
Postup řešení u jednotlivých forem rizikového chování (RCH):
1) Návykové látky, drogy, alkohol, tabák
● při nálezu látky – odebrat podezřelou látku v přítomnosti dalšího člena ped. sboru, uložit do obálky, obálku opatřit datem, časem a místem zajištění, jménem a podpisem žáka u něhož byla látka zajištěna, podpisem svým a druhého pedagoga. Odmítne-li žák podepsat, uvede se podpis – odmítl podepsat. Obálku přelepit, opatřit razítkem školy a dát do úschovy ŘŠ
● zápis o nálezu:
▪ jméno majitele
▪ popis látky
▪ množství
▪ místo a čas nálezu
▪ podpis svědka (svědků)
● info zákonnému zástupci žáka – v každém případě!!! – volá ředitelka školy
● info Policii ČR (v případě nálezu nelegálních návykových látek – zvláště ve spojitosti
s jejich další distribucí!)
● přivolání RZS (155) (při podezření na požití některé návykové látky, kromě tabáku)
● vyšetřování, sepsání protokolu
● doporučení kontaktu na odborníky (zajistí metodik prevence)
2) Násilné chování, šikana, kyberšikana
● svolání výchovné komise
●vlastní vyšetřování, je třeba zajistit důkazy – ukládat SMS zprávy, e-maily, snímky obrazovky, tisknout, zálohovat ( u kyberšikany)
● rozhovor s obětí a popř. i dalšími informátory
● rozhovor s agresory (s každým zvlášť)
● provádět zápisy z rozhovorů!
● informovat rodiče oběti
● informovat rodiče agresora (agresorů)
● práce se třídou, sociometrický dotazník
● dle potřeby podat info:
- OSPOD
- Školskému poradenskému zařízení (PPP, SVP)
- Policii ČR (158)
- při ohrožení zdraví a života: RZS (155)
● zajistit ochranu oběti
● zajistit péči odborníků pro oběť i pro agresora (agresory)
● provést závěrečný zápis a situaci dále sledovat
3) Vandalismus
● jednání se žáky
● jednání s rodiči – výchovná komise, udělení kázeňských opatření
● vyčíslení škody, náhrada škody pachatelem
● provést zápis
4) Xenofobie, rasismus, antisemitismus, extremismus, homofobie
● jednání se žákem (žáky)
● jednání s rodiči – výchovná komise, udělení kázeňských opatření
● práce se třídou (multikulturní výchova) – metodik prevence
● programy, besedy – neziskové organizace
● v případě trestného činu – info Policii ČR (158)
● provést zápis
5) Netolismus(virtuální závislosti), hazardní hraní
● jednání se žákem (žáky)
● jednání s rodiči
● kontakt na odborníky (zajistí metodik prevence)
● v případě trestného činu – info Policii ČR
● práce se třídou
● provést zápis
6) Sekty, náboženská hnutí, příslušnost k subkulturám
● jednání se žákem (žáky)
● jednání s rodiči (při signálech, že se žák účastní těchto aktivit nebo tíhne k některému náboženskému nebo extremistickému hnutí, sektě)
● doporučení a kontakt na odborníky, neboť další řešení není v kompetenci školy!!!
● provést zápis
7) Poruchy příjmu potravy, sebepoškozování
● jednání se žákem (žáky) – individuální přístup a nabídka možností řešení
● jednání s rodiči
● porada s odborníky a doporučení kontaktů rodičům a žákovi
● jde-li o ohrožení zdraví a života, je-li žák nebezpečný sobě nebo okolí – zajistit RZS (155)
● provést zápis
8) Záškoláctví
● jednání se žákem (žáky)
● jednání s rodiči (informovat ihned při zjištění) – výchovná komise (nad 10 neomluvených hodin nebo podle individuální potřeby při nižším počtu NH)
● návrh nápravy – výchovné opatření
- info OSPOD (v případě, že se situace nebude zlepšovat)
● provést zápis
9) Kriminalita, delikvence, krádeže
● jednání se svědky (informátory)
● jednání se žákem (žáky)
● jednání s obětí (pokud se jedná o trestný čin, přečin proti osobě, osobám)
● info rodičům
● info Policii ČR (158)
● info Školské poradenské zařízení
● info OSPOD
● práce s pachatelem (pachateli)
● provést zápis
10) Rizikové chování v dopravě
● v případě ohrožení zdraví, úrazu, ohrožení života – zajistit RZS (155)
● jednání se žákem (žáky)
● info rodičům
● info Policii ČR (158) – podle závažnosti – individuální řešení
● výchovná komise – výchovné opatření
● práce se třídou
● provést zápis
11) Rizikové sexuální chování, pohlavní zneužívání
● jednání se svědky (informátory)
● jednání se žákem (žáky)
● jednání s obětí
● ochrana oběti
● info rodičům
● info OSPOD (v případě pohlavního zneužívání)
● info Policii ČR (v případě pohlavního zneužívání)
● práce se třídou
● zápis
12) Domácí násilí a CAN (syndrom týraného, zneužívaného
a zanedbávaného dítěte)
● jednání se svědky (informátory)
● jednání se žákem (žáky) – individuální přístup
● při podezření, že žák je vystaven takovému jednání - informujeme OSPOD, Policii ČR (158) a popř. ošetřujícího lékaře
● NEKONTAKTUJEME RODIČE (!!!) – ZAJISTIT OCHRANU OBĚTI
● kontakt na odbornou pomoc oběti, intervenční centrum …
● provést zápis
Všechny postupy řešení jsou individuální, v jednotlivých případech postupujeme podle momentální situace a závažnosti případu, vždy ale se souladem s Metodickým doporučením MŠMT.
Krizový plán určuje postup činnosti pedagogů, když jsou ve škole nebo na akcích školy zachyceny tyto výše uvedené projevy rizikového chování u žáků.
V Dobříši 2. 9. 2022
Vypracovala: Mgr. Michaela Fejtová Krajská
(školní metodička prevence)
Poslední fotografie
Oblíbené odkazy
- Město Dobříš
- Městská knihovna Dobříš
- Pravidla českého pravopisu
- Minimalizace šikany
- Informační portál pro osoby se specifickými potřebami
- Příručka první pomoci
- Dobříšsko aktuálně.cz
- Alka Příbram
- Třídění odpadů
- Pravidla českého pravopisu (slovník,synonyma,pravidla)
- Ve škole
- Moje škola
- Sdružení "Dej mi šanci"
- Postavička Napo pro vzdělávání v oblasti BOZ
- Proxima Sociale o.p.s.