Postup pro žáky s PAS
Základní škola Dobříš Lidická 384, 263 01 Dobříš |
|
KRIZOVÝ PLÁN |
|
Postup při práci s žáky s poruchami autistického spektra, s poruchami chování, afektivními stavy |
|
Č.j. spisový znak skartační znak |
ZŠL /533/ 2022 A5 |
Vypracovala: |
Mgr. Michaela Fejtová Krajská, ředitelka školy |
Schválila: |
Mgr. Michaela Fejtová Krajská, ředitelka školy |
Plán nabývá účinnosti dne: |
24. 10. 2022 |
1) V případě agresivního chování žáka (např. fyzická (pažní) agrese; kousání; kopání; házení předmětů, hraček či ničení vybavení třídy):
- snažíme se zajistit bezpečí ostatním žákům (zajistíme odchod žáka s PAS × ostatních žáků ze třídy), na žáka v akutním afektivním stavu hovoříme klidným hlasem
(v případě, že žák reaguje negativně, nekomunikujeme s ním), popisujeme situaci, snažíme se ho uklidnit, odstraníme z žákova dosahu nebezpečné předměty (např. židle, nůžky), - přivoláme pomoc alespoň jednoho dalšího dospělého prostřednictvím mobilního telefonu, s pomocí žáků, případně dalších dospělých osob,
- stále se snažíme žáka verbálně uklidnit, pomalu se k němu přibližujeme, ale pouze do bezpečné vzdálenosti. Je také vhodné udržet mezi žákem a námi ochrannou bariéru (např. školní lavice),
- pokud žák na uklidňování reaguje, můžeme se k němu dále přibližovat, přičemž stále hovoříme klidným hlasem a uklidňujeme ho (vždy je třeba vzít v úvahu fyzickou sílu žáka, která se v situaci afektu násobí),
- snažíme se, aby se žák posadil např. na zem, na židli, na koberec a pokračujeme v jeho zklidňování,
- pokud afekt stále trvá, udržujeme bezpečný odstup, hlídáme, aby si žák neublížil, zajišťujeme prostor (např. u oken), verbálně ho uklidňujeme a čekáme na pomoc dalšího dospělého,
- kontaktujeme zákonné zástupce žáka, v případě potřeby Zdravotnickou záchrannou službu, při agresi vůči druhým osobám i Policii ČR (ve zvlášť závažných případech).
2) V případě autoagresivního chování žáka (např. kousání se; bouchání se do hlavy; bití hlavou o stěnu/o zem; vytrhávání si vlasů):
- snažíme se zajistit bezpečí ostatním žákům (zajistíme odchod žáků ze třídy). Na žáka v akutním afektivním stavu hovoříme klidným hlasem, snažíme se ho uklidnit,
- přivoláme pomoc alespoň jednoho dalšího dospělého prostřednictvím mobilního telefonu, s pomocí žáků, případně dalších dospělých osob,
- stále se snažíme žáka verbálně uklidnit, pomalu se přibližujeme k žákovi (do bezpečné vzdálenosti), snažíme se autoagresivní chování zastavit (vždy je třeba nutné vzít v úvahu fyzickou sílu žáka, která se v situaci afektu násobí), např. vzít žáka za ruce, navázat oční kontakt, nabídnout alternativu (změnu situace);
- v případě velké fyzické síly čekáme na pomoc dalšího dospělého,
- kontaktujeme zákonné zástupce žáka, v případě potřeby Zdravotnickou záchrannou službu, při agresi vůči druhým osobám i Policii ČR (ve zvlášť závažných případech).
3) V případě vzniku rizikové situace mimo budovu školy (např. vycházka; školní akce):
- povinností pedagogického pracovníka je chránit bezpečí a zdraví žáka i mimo budovu školy/školského zařízení, kdy provádění této zásady má svůj odraz ve školském zákoně a dalších prováděcích předpisech.
- pedagogický pracovník by měl při mimoškolních akcích zohlednit specifika projevů žáka s PAS
- jestliže přeci jen dojde ke krizové situaci, snažíme se zajistit bezpečí ostatním žákům, žáka s PAS se snažíme verbálně uklidňovat, zastavit ho, přimět ho, aby se posadil, fyzicky blokujeme cestu k silnici a dalším nebezpečným místům (např. vodní plocha, koleje),
- je také vhodné zajistit, aby se do řešení situace nezapojovali kolemjdoucí a ostatní neznámé/nepoučené osoby,
- čekáme, až afekt u žáka s PAS zeslábne, informujeme o situaci školu a zákonné zástupce žáka, dohodneme se na dalších krocích,
- v případě, že je situace i nadále vážná, kontaktujeme Zdravotnickou záchrannou službu, při agresi vůči druhým osobám i Policii ČR (ve zvlášť závažných případech).
SCÉNÁŘ MIMOŠKOLNÍCH AKCÍ:
- pokud se žák účastní mimoškolní akce (např. divadelní představení; výstavy; besedy; návštěva knihovny; školní výlety; exkurze), musí být o času konání, průběhu a náplni včas informován samotný žák i jeho zákonný zástupce. Mimoškolní akce se žák účastní po vzájemné domluvě třídního učitele a zákonného zástupce, s přihlédnutím ke specifickým projevům žáka s PAS v chování, k aktuálnímu stavu žáka a charakteru akce,
- po dobu mimoškolní akce se pedagogický pracovník věnuje zejména zabezpečení bezpečí žáka s PAS i ostatních žáků, snaží se předcházet krizovým situacím.
Mgr. Michaela Fejtová Krajská, ředitelka školy
Poslední fotografie
Oblíbené odkazy
- Město Dobříš
- Městská knihovna Dobříš
- Pravidla českého pravopisu
- Minimalizace šikany
- Informační portál pro osoby se specifickými potřebami
- Příručka první pomoci
- Dobříšsko aktuálně.cz
- Alka Příbram
- Třídění odpadů
- Pravidla českého pravopisu (slovník,synonyma,pravidla)
- Ve škole
- Moje škola
- Sdružení "Dej mi šanci"
- Postavička Napo pro vzdělávání v oblasti BOZ
- Proxima Sociale o.p.s.