Program poradenských služeb
Základní škola Dobříš Lidická 384, 263 01 Dobříš |
|
ORGANIZAČNÍ ŘÁD |
|
část 14 PROGRAM PORADENSKÝCH SLUŽEB |
|
Č.j. spisový řád skartační řád |
ZŠL/292/2024 14 A5 |
Vypracovala: |
Mgr. Michaela Fejtová Krajská, ředitelka školy |
Program nabývá platnosti dne: |
2. 9. 2024 |
Obecné ustanovení
Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování
poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Na základě této vyhlášky je na škole zpracován a uskutečňován Program poradenských služeb a zřízeno Školní poradenské pracoviště (ŠPP).
Další právní východiska:
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole, MŠMT ČR – č.j.: 27317/2004-24.
Vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Školní poradenské pracoviště
Součástí školního poradenského pracoviště na ZŠ Dobříš, Lidická 384 jsou tyto osoby:
Ředitelka školy: Mgr. Michaela Fejtová Krajská
konzultační hodiny: : po 12:00 – 13:00 hod.
konzultační místnost: ředitelna školy
Zástupkyně ředitelky školy: Mgr. Zuzana Matějů
konzultační hodiny: st 11:40 – 12:30 hodin
konzultační místnost: ředitelna školy
Výchovná poradkyně školy: Mgr. Libuše Kabylová, DiS.
konzultační hodiny: úterý 9:00 – 9:45 hodin
konzultační místnost: kabinet výchovné poradenství
Školní speciální pedagožka: Mgr.et Mgr. Lenka Michalíková
konzultační hodiny:
Konzultace pro rodiče: čt 13:45– 16:00 (nebo kdykoliv po předchozí domluvě).
Konzultace pro žáky: čt od 10, 00–10, 45 hod., ale i v jiném čase po domluvě.
Konzultační hodiny pro pedagogy – denně po předchozí vzájemné domluvě
konzultační místnost: kabinet výchovné poradenství
Školní metodička prevence: Mgr. Michaela Fejtová Krajská
konzultační hodiny: út 12:00 – 13:00 hod.
konzultační místnost: ředitelna školy
Školní psycholožka: Mgr. Lucie Součková
konzultační hodiny: dle předchozí dohody
konzultační místnost: kabinet výchovné poradenství
Cíle školního poradenského pracoviště:
- prevence školní neúspěšnosti,
- primární prevence rizikového chování,
- kariérové poradenství (volba povolání, profesní orientace žáků),
- odborná podpora při vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření, včetně žáků z jiného kulturního prostředí a žáků se sociálním znevýhodněním,
- průběžná a dlouhodobá péče o žáky s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování,
- metodická podpora začínajícím učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy,
- zlepšení sociálního klimatu školy,
- spolupráce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy a vytvoření široké základny preventivní činnosti,
- neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou,
- příprava podmínek a rozšíření možnosti integrace žáků se zdravotním postižením,
- koordinace služeb s ostatními poradenskými zařízeními.
Školní poradenství zajišťuje výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní psycholog, školní metodik prevence.
Školní poradenské pracoviště úzce spolupracuje s třídními učiteli a asistenty pedagoga. Na pravidelných poradách a metodických sdruženích, popř. dle potřeby se setkávají za účasti vedení školy a konzultují řešení konkrétních problémů.
Standardizované činnosti výchovného poradce
Poradenské činnosti
• Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků, tj. zejména:
➢ koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním
a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka,
➢ základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků,
➢ individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,
➢ poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem,
➢ spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
➢ zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek,
➢ poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
• Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky.
• Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve školských poradenských zařízeních.
• Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
• Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
• Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
Metodické a informační činnosti
• Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
➢ v otázkách kariérového rozhodování žáků,
➢ s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
➢ s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
• Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým pracovníkům školy.
• Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů apod.
• Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
• Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení
v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům
a jejich zákonným zástupcům.
• Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
• Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Standardizované činnosti školního speciálního pedagoga
Metodické a koordinační činnosti, poradenské činnosti
• Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
• Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
• Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
• Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
• Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení
• Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, individuálních výchovných programů.
• Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb u žáků, dle potřeby navržení a realizace úprav.
• Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu/výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických/etopedických přístupů.
• Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
• Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
• Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb.
• Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
• Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
Standardizované činnosti školního psychologa
Metodické a poradenské činnosti
• řešení individuálních problémů dětí (vztahových, rodinných, emočních) či problémů spojených s dospíváním,
•poskytování krizové intervence v náročných životních situacích,
• konzultace a metodická spolupráce s učiteli, zákonnými zástupci, žáky,
• rozvoj a podpora zdravých vztahů, posílení bezpečné a pozitivní atmosféry ve škole, řešení vztahových problémů ve třídě,
• prevence školního neúspěchu žáků, vytváření podmínek k co nejefektivnějšímu využití jejich potenciálu.
Standardizované činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
• Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
• Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu
a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování
a dalších projevů rizikového chování.
• Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
• Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
• Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálněvztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
• Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
• Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
• Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
• Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
• Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
• Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování,
o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
• Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací
a zkušeností.
• Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
• Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi
v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti
• Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
• Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
• Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole
a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou
a specializovanými školskými zařízeními.
Mgr. Michaela Fejtová Krajská
ředitelka školy
Poslední fotografie
Oblíbené odkazy
- Město Dobříš
- Městská knihovna Dobříš
- Pravidla českého pravopisu
- Minimalizace šikany
- Informační portál pro osoby se specifickými potřebami
- Příručka první pomoci
- Dobříšsko aktuálně.cz
- Alka Příbram
- Třídění odpadů
- Pravidla českého pravopisu (slovník,synonyma,pravidla)
- Ve škole
- Moje škola
- Sdružení "Dej mi šanci"
- Postavička Napo pro vzdělávání v oblasti BOZ
- Proxima Sociale o.p.s.